Employer Branding Specialist

Kennismaken?

Even voorstellen

Als interim recruiter help ik organisaties met hun positionering op de arbeidsmarkt en daarmee met het aantrekken van talent. Mijn unieke pragmatische aanpak brengt jouw organisatie en vacatures onder de aandacht van potentiële kandidaten. Ik wil dé “go-to-guy” zijn voor bedrijven die de beste medewerkers willen aantrekken. Arbeidsmarktcommunicatie en recruitment marketing zijn hiervoor essentieel. Laten we samenwerken en jouw organisatie voorzien van succesvolle strategieën om de juiste talenten aan te trekken en behouden. Wanneer gaan we kennismaken?

 


Dit ben ik: een specialist in arbeidsmarktcommunicatie

Hoe het begon

Mijn liefde voor recruitment begon eigenlijk al toen ik nog in loondienst werkte als techneut. Samen met een team van prettige collega’s maakten we babymelkpoeder door middel van spray drying. Dit was zeer technisch werk en ik heb hier veel geleerd. Ik had altijd goed contact met de recruiter die me daar had geplaatst en daar ontstond mijn interesse voor het vak. Later ging ik bij hetzelfde gespecialiseerde werving- en selectiebureau werken met de focus op procestechniek. Daar bemiddelde ik mbo- en hbo-techneuten naar vaste banen bij procesindustriële bedrijven. In deze periode kwam ik bij de gaafste organisaties over de vloer. Toen voelde ik het al: van deze sector gaat mijn hart sneller kloppen! Wel vond ik dat organisaties nog veel meer konden inzetten op eigen werving, want zelf personeel werven is vele malen beter dan alles klakkeloos uitbesteden. Om meerdere redenen zelfs. Zo bespaar je vaak geld en werk je aan je employer brand als je het zelf doet. Wanneer je enkel op intermediairs leunt, is dat niet het geval.

Focus op arbeidsmarktcommunicatie

De tijden veranderden en de schaarste nam toe in veel sectoren. Een groot probleem, maar met doelgerichte arbeidsmarktcommunicatie kon je toch net even wat sneller aan goed personeel komen dan met post & pray. Voor mij een goede reden om eind 2017 voor mezelf te beginnen als interim recruiter. Hoewel het coronatijdperk begin 2020 voor veel ontslagen heeft gezorgd, zijn goede technici nog steeds schaars. Jouw aanpak om personeel te werven zal veel meer kans van slagen hebben als je doelgerichte communicatie en marketing toepast. Je begint bij het begin, en dat is intern bij de huidige medewerkers. De mensen die gelukkig zijn met hun baan weten vaak ook wel de Unique Selling Points (USP’s) van hun werk. Laat dat nou mooie input zijn voor een werken-bij site, de vacaturetekst en een marketingcampagne. Uitgebreide intakegesprekken en het maken van persona’s zijn belangrijk om ijkpersonen te creëren. Aan die ijkpersonen kun je vervolgens je strategie ophangen en zo de juiste doelgroep bereiken, met de juiste boodschap en op het juiste moment. Simpel zou je zeggen, maar bij interim recruitment / arbeidsmarktcommunicatie komt nog veel meer kijken. Te veel om hier allemaal uit te leggen (reden genoeg voor een kennismaking, denk ik zo… ;)).

Trackrecord

Ik weet inmiddels een stuk meer van beschuit, groenteverwerking, zuivel, treinen, militaire voertuigen, afval, plastic recycling, ketchup produceren, havenkranen en ongediertebestrijding. Wat waren het gave projecten! De projecten kwamen allemaal op hetzelfde neer: de juiste doelgroep bereiken en overtuigen op een inbound manier, en niet andersom. Ik heb er uitgebreide cases over gemaakt. Bij interim recruitment komt er namelijk van alles kijken, zoals wervende vacatureteksten, vacaturevideo’s, werken-bij sites en marketingcampagnes. En dan hebben we het nog niet eens over het hele interne gedeelte bij een bedrijf.

Een klein concreet voorbeeld: Stadler Service Nederland onderhoudt treinen en zij zochten 15 monteurs. Begin 2020 ging alles live en er werden binnen 3 maanden 14 monteurs aangenomen. Via eigen werving! De gemiddelde investering per nieuwe medewerker bedroeg €2.000, ruim onder het landelijk gemiddelde. Stadler blij, ik blij. Oh ja, de manager heeft nog een leuke recensie achtergelaten op mijn LinkedIn-pagina.

Met mijn volle rugzak aan kennis kan ik jou helpen. Ik ben er om jouw organisatie te ondersteunen met effectieve interim recruitment, zodat je de beste technische talenten kunt aantrekken en behouden. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek via 0645841855, zodat we samen de mogelijkheden kunnen bespreken.

Kennismaken?

Door mijn sollicitatie bij Stadler werd ik al snel geattendeerd op de site www.werkenbijstadler.nl. Een recruitmentwebsite die je als organisatie helpt om op een snelle en professionele manier technische vacatures onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep. Wat een gaaf instrument om je als werkgever onderscheidend te profileren! En na mijn kennismaking met Robert – de bedenker en uitvoerder hiervan – kan ik niet anders dan enthousiast zijn over de manier waarop hij ons helpt om lastige technische functies snel en kwalitatief goed in te vullen. Robert is communicatief sterk op alle niveaus, denkt (creatief) mee, adviseert, ondersteunt, volgt op en is een leuke sparringpartner met de nodige dosis humor. De samenwerking is erg prettig en informeel en ik kan niet anders dan Robert aanbevelen!

Karin Renkema , HR Manager bij Stadler Service Nederland

Bekijk mijn succescases

Ik heb toffe projecten gedaan bij onder andere Bolletje, Arla Foods, HAK, Heinz, AVR, Stadler Service Nederland, De Gemeente Amsterdam, Hiab Benelux, Kalmar, Cargotec, Van Halteren, Eco Worldwide Solutions en Van Halteren. Allemaal komt het op hetzelfde neer: de doelgroep bereiken én overtuigen met behulp van inbound recruitment.