Zo blijf je positief als remote recruiter in deze onzekere tijden

“Oh nee hè! Het is weer maandag,” denkt Carla. “Wat ga ik vandaag in hemelsnaam doen? Zo eerst maar even brood smeren, rustig koffieleuten en naar Jan de Hoop kijken op het RTL Nieuws. Misschien heeft hij nog wat positief nieuws te melden in deze vervelende COVID-19 tijden.” We zijn nu zeven coronamaanden verder en Carla begint een beetje vast te lopen. Zeker nu alle besmettingen weer oplopen, bedrijven daardoor de geldkraan dichtdraaien en Carla nog geïsoleerder thuis komt te zitten. Maar vrees niet. Ondernemer en remote adviseur arbeidsmarktcommunicatie Robert Buning geeft je tips om toch positief te blijven! Kun je die alvast in je zak steken, terwijl je op je werkkamer nog een koffietje naar binnen giet.

Ga ’s ochtends de deur uit en laad jezelf op voor de dag

Ik weet dat remoter Bianca Perfors iedere dag een rondje met de hond wandelt, maar wat ga je doen als je geen hond hebt? Nou, tóch de stoute schoenen aantrekken en een halfuur wandelen. Zet een lekker muziekje op of luister naar een podcast met een cabaretier (tip: Ronald Goedemondt op Spotify met de show in Toomler). Ik weet bijna zeker dat je na dit halve uurtje lekker opgeladen bent en gretig die telefoon wilt pakken om potentiële opdrachtgevers te bellen. Dan kun je er ook beter tegen dat je 99 keer wordt afgewezen en 1 keer iemand aan de lijn krijgt die een MS-Teamsgesprek met je wilt.

Ga aan de slag met je bedrijfs- en communicatieplan

Als je dan gretig die telefoon pakt en er komt helemaal niets uit, dan adviseer ik je om eens naar jouw eigen USP’s te kijken. Je hebt waarschijnlijk toch tijd genoeg en die tijd kun je dan maar beter goed benutten. Schrijf jouw eigen missie, visie en doelstellingen eens op en bedenk er een strategie bij. Maak een aantal zelfassessments (123test.nl bijvoorbeeld) en onderzoek jouw kansen en bedreigingen (SWOT). Ik weet zeker dat bijna geen enkele interimmer dit doet. Voor corona was het namelijk cashen en klotste het geld tegen de plinten van de bedrijven. Die huurden jou ook maar al te makkelijk in. Nu is dat anders. Nu ben je een van de 200 interimmers die op een klus reageert. Dan is het wel zo handig dat jij op de proppen komt met iets unieks. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat je niet slaagt. Zelf maak ik eens in de zoveel tijd een nieuw communicatieplan en dat zorgt voor inspiratie, creativiteit en positiviteit. Hup, waar wacht je nog op? Aan de slag!

Kies je eigen werktijd

Zelf heb ik een wisselend werkrooster. Ik zie sommige remoters om mij heen nog steeds vasthouden aan die 9 tot 5 mentaliteit. Waarom, vraag ik mijzelf dan altijd af. Je werkt toch remote? Ga overdag lekker ongegeneerd een dutje doen om ’s avonds om 23 uur die laptop te pakken en even te werken. Boeien! Ik ben zelfs weleens ’s nachts uit bed gegaan om een idee uit te werken voor mijn eigen marketing. Ik word daar niet moe van hoor, integendeel juist. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je eigenlijk je principes los moet laten over werktijden. Voel je niet schuldig als je op donderdagmiddag de halve dag niks doet en laat dat ene idee dat je op zondagochtend te binnen schiet niet liggen tot maandag. Gewoon gelijk uitwerken, daar komt de beste input van! Ik geef toe, mijn eigen kracht is dat ik daadkrachtig ben en alles direct wil uitwerken. Ik ga ervoor. Aan de andere kant kan dit er weleens voor zorgen dat ik iets uitwerk dat werkelijk nergens op slaat. Maar ach: so be it.

Waarom ben jij gaan remoten?

Kijk eens kritisch naar jezelf en ga eens na waarom jij bent gaan ondernemen. En ben je eigenlijk wel aan het ondernemen, of ben je gegaan voor de centen. De pegels. Lekker cashen! Tja, in die goede tijden is het niet zo’n risico om met deze denkwijze te gaan remoten. Maar nu is dat toch even anders. Een directeur van een MKB-bedrijf denkt nu “die dure recruiter moeten we er als eerste uitwerken. Zeg dat contract maar op!” En dan heb jij als interimmer toch mooi een probleem als dat je enige klus is. Dit valt eigen ook weer samen met punt 1, maar het is wel belangrijk om te onderzoeken waarom jij dat geld waard bent. Doe je dat niet, dan heb je geen argumenten en zonder argumenten kun je het wel schudden. Door hier in te duiken ben ik ervan overtuigd dat je ook hier weer positieve zaken uit kunt halen. Zo werkt het bij mij althans wel!

Zoek je co(ncu)llega’s op

Regelmatig pak ik even de telefoon en bel ik met vakgenoten. Inmiddels zijn dat vrienden geworden, maar wel zo prettig om even slap te “ouwehoeren” met elkaar. Zoals je dat ook op een vrijmibo deed. Dat kan natuurlijk ook allemaal remote. Pak op vrijdagmiddag een biertje en (video)bel met een collega. Hartstikke gezellig en daar kun je informeel bespreken hoe de week was. Een soort van koffieautomaatgesprek, maar dan online. Vooral als de onzekerheid in het land toeneemt, geloof ik er wel in om het toch allemaal wat luchtig te houden voor jezelf.

-> Ik stel me even kort voor, goed?

Organisaties helpen om met employer branding de juiste sollicitanten aan tafel te krijgen; daar word ik blij van! Ik doe dit op een andere manier dan je misschien gewend bent. Ik breng jouw vacature(s) naar de ideale kandidaat. Het is mijn ambitie om dé “go-to-guy” te worden voor bedrijven die de beste medewerkers in huis willen halen. Bedrijven die snappen dat arbeidsmarktcommunicatie daarvoor hét middel is.