WhatsAppen met HR? Zeker doen!

In dit artikel leg ik je uit hoe je WhatsApp kunt gebruiken binnen HR/ Recruitment.

Bij HR wordt natuurlijk de vraag neergelegd of er personeel gezocht kan worden. HR gaat dan meestal aan de slag en zet bijvoorbeeld social mediakanalen in om nieuwe werknemers te bereiken. Wat ik zelf vaak merk is dat WhatsApp hierbij wordt vergeten. WhatsApp is ook gewoon een social mediakanaal en wordt veel gebruikt! Dus in het kort mijn advies: schaf een HR-telefoon aan en maak iemand verantwoordelijk voor WhatsApp. Doe vervolgens de onderstaande zaken en heb er profijt van!

Nog even de feiten op een rij.

WhatsApp staat op nummer een als meest gebruikte social mediakanaal van Nederland. Op plek 2 staat Facebook. Nummer drie YouTube, plek vier Instagram, vijf LinkedIn en op zes Twitter (bron: Marketingfacts). Veel Nederlanders gebruiken WhatsApp én Facebook (moederbedrijf WhatsApp) het meest op hun telefoon. Bijna een uur per dag!

Nou, ik leg je uit wat je allemaal met WhatsApp kunt doen in recruitment:

  1. Leads verzamelen. Wanneer je WhatsApp op een slimme manier integreert in je website, dan kan iemand vanaf zijn mobiel met een druk op de knop een WhatsApp bericht sturen naar HR. En wat denk je als een latent werkzoekende zoiets doet? Juist, dan is diegene blijkbaar op zoek naar iets anders en zich aan het oriënteren. Het is aan jou om deze lead uit te bouwen tot een hire!
  2. Verzendlijsten gebruiken als vacature-alert. Stel je krijgt van januari tot september 36 monteurs (is wel heel uniek met deze doelgroep!) binnen die eigenlijk wel geschikt zijn, maar je hebt er geen plek voor. Wat nu?! Je kunt deze natuurlijk allemaal kwijt in je ATS, maar wat je ook kunt doen is een verzendlijst aanmaken (met toestemming natuurlijk!) en al deze monteurs tegelijk een laagdrempelig WhatsApp berichtje sturen wanneer je in december wél een monteur zoekt. Daar zou maar zo iemand tussen kunnen zitten die interesse heeft en je bent weer voorzien van de juiste man of vrouw.
  3. WhatsApp video: vrijwel iedereen heeft tegenwoordig snel internet en dus is het super laagdrempelig om die drukke kandidaat nog even via WhatsApp te spreken. Een WhatsApp video call is zo opgezet, dus ik vind het zelf zeer effectief werken!
  4. Solliciteren via WhatsApp. Er bestaan zelfs al tools die je in je website kunt integreren om vervolgens via WhatsApp te solliciteren. Solliciteren wordt zo erg laagdrempelig en dat is bij veel vacatures in de huidige arbeidsmarkt wel nodig.
  5. Automatische berichten. Met WhatsApp for Business kun je automatische berichten sturen naar iedereen die reageert. Zo kun je mensen die interesse hebben direct begroeten en ze ook laten weten wanneer en hoe snel je reageert. Daarnaast kun je ze weer doorverwijzen naar andere content.
  6. Documenten versturen. Wanneer je op je HR-telefoon een document plaatst met bijvoorbeeld de arbeidsvoorwaarden of een cao, dan kun je direct reageren wanneer iemand een vraag heeft. Mocht je bijvoorbeeld geen arbeidsvoorwaarden op je website willen weergeven, dan stellen mensen daar vaak vragen over. Als je dan snel reageert met de juiste informatie, dan kun je hier weer de vruchten van plukken!
  7. Wanneer je WhatsApp gebruikt met headhunten, dan kun je direct zien of iemand het bericht heeft gelezen (de irritante controlevinkjes). Krijg je direct een reactie, dan heeft iemand waarschijnlijk wel interesse. Blijft de reactie uit nadat iemand het berichtje heeft gelezen, dan hou maar op. Bovendien kun je natuurlijk ook een video of voicebericht sturen in plaats van een tekstbericht! Lekker persoonlijk J.
  8. Een reminder. Omdat WhatsApp zo ingebakken is bij veel Nederlanders is de kans groot dat de kandidaat die jij gaat spreken deze app ook op zijn of haar mobiel heeft. Door 1 dag van tevoren een berichtje te sturen met een reminder van de afspraak (‘Dag Robert, we maken morgen kennis om 10 uur! Ik heb er zin in en ik hoop jij ook. Voor alle zekerheid stuur ik je nog even dit bericht om zeker te weten dat je het morgen goed kunt vinden. Ons adres is kanarielaan 123 in Utrecht. Fijne dag en tot morgen’). Ik heb al weleens meegemaakt dat de kandidaat toch niet kan omdat er iets is tussengekomen. Een afmelding via WhatsApp is zo gedaan en dat scheelt je dan weer tijd. Bij het overgrote deel dat wel komt laat je een dag voor het gesprek een zeer positieve indruk achter.

Maak wel tijd vrij!

Wanneer je aardig wat vacatures hebt, dan heb je waarschijnlijk ook meer marketingcampagnes lopen. Dat betekent automatisch dat er meer verkeer is op je (werken-bij) website en meer verkeer betekent ook meer vragen vanuit geïnteresseerden. Wanneer je als HR-manager een week wacht met reageren via WhatsApp dan is het effect wel weg. Het is belangrijk om WhatsApp altijd open te hebben op zowel de telefoon als de desktop om vragen snel te kunnen beantwoorden.

Dat vraagt natuurlijk tijd van de recruiter, HR-medewerker of HR-adviseur dus neem dit mee in de tijdsberekening!

Wat je niet moet doen…

  • Het is echt not done om een persoonlijke foto met een koi karper in je profielfoto te hebben. Ik zie soms de gekste profielfoto’s voorbijkomen. Met een speciale HR-telefoon zal dit minder voorkomen, maar wanneer je jouw eigen mobiel hiervoor gaat gebruiken, dan zou ik dit toch sterk afraden.
  • Te laat reageren. Snel reageren levert je veel op. Maak hier tijd voor vrij!
  • Kortaf reageren omdat iemand een voor de hand liggende vraag stelt. Wanneer iemand vraagt: ‘is mijn sollicitatie aangekomen?’ dan wil deze persoon graag even aandacht en een bevestiging. Reageer dan niet enkel met ‘Jazeker! We komen er snel op terug’. Maar reageer met: ‘Jazeker! Vanwaar je vraag? Wil je nog meer informatie hebben? Ik help je er graag mee en voel je vrij om nog meer vragen te stellen. Ik ga jouw reactie zo snel mogelijk bespreken en ik beloof dat ik er snel bij je op terugkom.’

Nu je hier toch bent…Even wat reclame voor mezelf ;).

Ik maak al enige tijd werken-bij sites en vacaturevideo’s. Ik doe dit voor bekende bedrijven zoals Bolletje, Arla en HAK. Mijn videoportfolio is te bekijken op www.vacaturevideo.nl of ga naar de cases op deze website. Ik zou het leuk vinden als je aan me denkt, wanneer je overweegt om bijvoorbeeld vacaturevideo’s te gaan maken.