Vijf tips voor interim HR managers

Ben je werkzaam als interim recruiter of HR manager? Dan ben je misschien ook wel eens zoekende naar tips vanuit de ervaring van collega’s. Ik in ieder geval wel! Ik wijd dit blog graag aan jou, interim HR manager / recruiter. Maak jij je bijvoorbeeld ook weleens zorgen over de toekomst en of je nog wel opdrachten hebt over twee jaar? Vanuit mijn ervaring deel ik daarom vijf tips met jou.

Mijn start

Toen ik vanuit loondienst voor mezelf ging beginnen had ik hele andere doelen voor ogen dan op dit moment. Ik wilde toen genieten van de vrijheid. Dit was niet zozeer zes maanden per jaar vrij zijn, maar het zat ‘m voor mij meer in dat ik vrijheid wilde om te kiezen wat ik wilde doen en voor welke bedrijven ik aan de slag wilde gaan. Het was best spannend om vanuit zekerheid naar onzekerheid te gaan. Natuurlijk had ik mijn marktonderzoek van tevoren gedaan en zo redelijk kunnen inschatten wat mijn kansen waren, maar toch: het is gewoon spannend.

Inmiddels ben ik aardig op stoom en heb ik mijn doelen enigszins bijgesteld. Superleuk, maar ik weet dat mijn doelen volgend jaar wel weer anders zullen zijn. Dat hoort nu eenmaal bij ondernemen.

Waar haal je die energie vandaan?

Ik krijg op dit moment zelfs vragen van andere vakgenoten. Zelfs mensen waar ik eerst tegenop keek, vragen aan mij: ‘Robert, hoe kom je aan zoveel klanten? En waar haal je die energie vandaan?’ Nou, ik doe wat ik leuk vind en ondanks dat ik heel veel werk, krijg ik er juist energie van. Daar haal ik mijn energie dus vandaan :). Omdat ik iedereen graag wil helpen heb ik vijf tips opgesomd. Misschien heb je er iets aan! Je mag me overigens altijd bellen of WhatsAppen voor ruggespraak op 06 45 84 18 55.

Tip 1: doe onderzoek voordat je begint

Ik wist ergens al wel langer dat ik het ondernemerschap in me had, maar het moest nog wel komen bovendrijven. Voordat ik begon heb ik een klein marktonderzoekje gedaan voor mijzelf. Dit hoeft geen epistel te zijn, maar het is wel erg handig om voor jezelf focus aan te brengen. Je kunt hierin ook jezelf ook vragen stellen zoals: waar word ik gelukkig van? Op welke vakgebieden wil ik mij gaan richten, kortom: waar ga ik de focus op houden? Recruitment is inmiddels zo breed geworden dat er allerlei disciplines zijn binnen dit domein. Ik geloof er sterk in dat je niet overal goed in kunt zijn, dus dat doe ik dan ook maar niet J. Onderzoek de markt en jouw kansen van tevoren en niet nadat je al naar de KvK bent geweest!

Tip 2: werk aan je website en eigen marketing

Ik postte een tijdje terug een poll in een paar Facebookgroepen zoals Recruitment Buddies en Recruitment vrijstaat. Ik vroeg daar hoe de groepsleden aan opdrachten komen. Een van de antwoorden was: via het netwerk (wat altijd het sterkste is!). Maar er was ook een antwoordmogelijkheid: via mijn eigen marketing/website. Vrijwel niemand vinkte deze mogelijkheid aan. Dit is toch frappant, want de mensen die ik spreek, krijgen juist meer opdrachten uit hun website en eigen marketing. Daarom mijn tweede tip: als je meer klanten wilt en zekerheid wilt inbouwen voor de toekomst dan raad ik aan om aan de slag te gaan met je eigen marketing en acquisitie.

Tip 3: vind acquisitie leuk

In het verleden ben ik weleens mensen tegengekomen die willen starten, geen website hebben en ervan uit gaan dat je met een post in de Facebookgroep Recruitment Buddies tientallen aanvragen krijgt. Natuurlijk helpt het mee om daar te posten dat je op zoek bent naar een klus, maar ik adviseer je ook om heel veel te gaan praten bij bedrijven. Zelf bellen en mailen naar bedrijven en zelf je afspraken regelen. Dit zorgt er namelijk ook vaak voor dat alleen jij bij een bedrijf bekend bent en niet samen met vijf anderen. Als beginnend interimmer kan dit erg helpen om aan je eerste, tweede of derde opdracht te komen.

 

Tip 4: zoek andere interim HR managers op

Hoewel je vaak in het opdrachtverstrekkende bedrijf werkt, is het soms toch een redelijk einzelgängerbestaan. Dat is ook wel lekker, want van de interne bedrijfspolitiek krijg je niets mee, dus daar hoef je je ook geen zorgen over te maken. Maar zo nu en dan heb je even behoefte aan een collega die in hetzelfde schuitje zit. In de periode dat ik nu zelfstandige ben heb ik mensen om mij heen verzameld waar ik ook ruggespraak mee kan houden. Dat is voor mij erg belangrijk om focus te houden en scherp te blijven. Daarom tip 4: sluit je aan bij (intervisie)clubjes of ga eens een biertje drinken met je interim collega. Dat laatste is sowieso altijd leuk!

Tip 5: denk vooruit

Als je pas weer de boer op gaat (zie tip 3) twee weken voor het einde van je opdracht dan ben je te laat. Ik voer zelf doorlopend gesprekken bij bedrijven. Het is sowieso leuk om kennis te maken, maar soms gaan opdrachten pas later door dan je verwacht. Bij het ene bedrijf kun je direct na de gesprekken aan de slag, maar soms zit er een jaar tussen voordat je wordt gebeld om zaken te doen. Zorg dat je structureel een halve dag per week vrijhoudt om kennis te maken. Zo creëer je een stabielere stroom van werk. Vroeg of laat denken deze bedrijven aan jou, wanneer ze je hulp nodig hebben.

Heb jij advies voor mij?

Ik kom graag in contact met vakgenoten om van elkaar te leren en om elkaar misschien wel te helpen in de toekomst. Voel je vrij om contact met mij op te nemen als je met vragen zit over het ondernemen.

Nu je hier toch bent…Even wat reclame voor mezelf ;).

Ik maak al enige tijd werken-bij sites en vacaturevideo’s. Ik doe dit voor bekende bedrijven zoals Bolletje, Arla en HAK. Mijn portfolio is te bekijken op www.vacaturevideo.nl of ga naar de cases op deze website. Ik zou het leuk vinden als je aan me denkt, wanneer je overweegt om vacaturevideo’s te gaan maken.

Meer over Robert Buning