Een vervulde kinderdroom. Vroeger keek ik vanuit mijn achtertuin uit op Heinz, en de zoete geur van ketchup vulde altijd de lucht. Ik had altijd een enorme nieuwsgierigheid om binnen te kijken, want daar werken leek me fantastisch. Na vele jaren werd deze droom werkelijkheid. Ik trad in dienst bij Heinz als interim online recruitmentspecialist.
Ik geloof sterk in de kracht van online recruitment marketing. Het lukraak benaderen van iemand die bij de concurrent werkte, zonder sterke communicatiemiddelen, was niet langer effectief. Bovendien was aangetoond dat kandidaten die solliciteerden vanuit intrinsieke motivatie, langer bleven en loyaler waren. Dit was precies wat Heinz nodig had: de juiste mensen, gedreven om aan de toekomst te bouwen.
Daarom stelde ik een online recruitmentplan op, waarin ik voorstelde te investeren in een ‘werken bij’-website, video’s, aantrekkelijk beeldmateriaal, doelgerichte website- en vacatureteksten en online recruitment marketing (arbeidsmarktcommunicatie). Wanneer de juiste technische professionals uiteindelijk reageerden, verdienden zij een soepele en goed georganiseerde kandidaatervaring.
Toch waren een aantrekkelijke website en indrukwekkende video’s niet genoeg om de doelgroep te bereiken én te overtuigen. Voor elke vacature analyseerde ik hoe we de doelgroep het beste konden aanspreken. Ik voerde intakegesprekken met medewerkers en organiseerde brainstormsessies: waarom werkten zij bij Heinz en wat hield hen zo lang bij Heinz? De antwoorden (JVP en EVP) vormden de basis voor het ontwikkelen van relevante content. Zonder deze input zou alles gebaseerd zijn geweest op aannames en was het niet de moeite waard geweest om te beginnen.
Met deze inzichten creëerden we authentieke en overtuigende boodschappen die resoneerden met de doelgroep. Dit proces zorgde ervoor dat onze recruitmentinspanningen geworteld waren in de realiteit van het werken bij Heinz. Uiteindelijk leidde dit tot het aantrekken van toegewijde en gepassioneerde medewerkers die perfect bij de organisatie pasten.
Bij de lancering van www.heinzvacatures.nl ontving Heinz binnen één dag al vier sollicitaties. Dit was een veelbelovend begin. Na verloop van tijd kwamen er maar liefst 180 sollicitaties binnen. Het merendeel van de kandidaten was operator (80%), ongeveer 10% storingsmonteur en circa 10% teamleider. Het ging natuurlijk niet alleen om de hoeveelheid sollicitaties, maar ook de kwaliteit ervan. Uiteindelijk resulteerde dit in het aannemen van 21 nieuwe medewerkers uit die 180 sollicitaties.
Looptijd
Nieuwe collega's
Bespaard
Robert, thanks for helping us to create a recruitment platform. With your expertise and network you were able to give us the direction to be successful in the recruitment of operators, team leaders and technicians. You are enthusiastic and great to work with.
Roy van Loon, Site manager - Kraft Heinz
Ik heb toffe projecten gedaan bij onder andere AVR, 4PET Recycling, EWS, HIAB, Puur Opleiding & Automatisering en De Oliebron. Allemaal komt het op hetzelfde neer: de doelgroep bereiken én overtuigen met behulp van werken-bij sites, video, teksten en online recruitment marketing.