Hiab Benelux B.V.

Je kent ze wel: de vrachtwagens die het afval in de straat ophalen. Met een grote uitschuifbare kraan met haak wordt een ondergrondse container uit de straat getrokken en vervolgens geleegd in een grote bak. Die kranen komen niet vanzelf op een vrachtauto. Daar zijn speciale monteurs voor nodig. Veel monteurs zelfs. Laat deze mensen nu nét lastig te vinden zijn.


Een vrolijk bedankje na je sollicitatie

Ik ken geen enkel bedrijf dat niet op zoek is naar technici. Een techneut heeft keus als hij of zij op zoek gaat naar ander werk. Dan kun je maar beter zorgen dat je bekend raakt bij deze mensen, want anders mis je de (monteurs)boot! Inbound recruitment zorgde bij Hiab voor een enorme toestroom van technici voor diverse vestigingen. Op papier was al 70% van de sollicitanten geschikt.

Bij Hiab werken monteurs, engineers, tekenaars én assemblagemonteurs aan de gaafste machines. De groei van het bedrijf zette jaar op jaar door, maar met het tekort aan vakmensen werd het een probleem om de Hiab-kwaliteit aan klanten te waarborgen. Er moest een andere aanpak komen, en zo kwam Hiab in contact met mij.

Hiab was onder een aantal technische doelgroepen een relatief onbekend bedrijf. Met onder andere een complete werken-bij site, waarin je direct kon Whatsappen met toekomstige collega’s, werd de nieuwe aanpak gerealiseerd. In de website werd veel gebruik gemaakt van video’s om het persoonlijk te maken op afstand. Zo bedankte Annelie van hr je persoonlijk nadat je had gesolliciteerd.

Naar de vacaturesite van Hiab

Eigen medewerkers aan het woord

Monteurs spraken liever met andere monteurs. Dus niet met Robert de recruiter of Annelie de hr-manager. Dit stond dan ook centraal in de aanpak. Er werden intakegesprekken en brainstormsessies gehouden met de monteurs en tekenaars om te achterhalen wat Hiab zo leuk maakte voor een techneut. Deze input werd weer vertaald naar (vacature) teksten, vacaturevideo’s en stond centraal in de online marketingcampagne die ook onderdeel was van het project.

De video’s die op werkenbijhiab.nl te zien waren, werden allemaal opgenomen met eigen medewerkers en waren niet allemaal perfect. De video van assemblagemedewerker Gert-Jan was bijvoorbeeld opgenomen met een iPhone (het hoeft allemaal niet duur te zijn!). Er werd vervolgens heel nauwkeurig geadverteerd, zodat de monteur die bij de buurman werkte dacht: “ik ga solliciteren, dat Hiab lijkt mij leuk!”. Wanneer je adverteerde en je werken-bij-site niet goed was ingericht, hadden mensen al snel de neiging om af te haken. Daarom waren de landingspagina’s geheel in de sfeer van de doelgroep ingericht. De kans op conversie werd sterk vergroot, en dat was ook te zien aan de onderstaande resultaten.

78

Sollicitaties

9

Nieuwe collega's

€65.000,-

Bespaard

We hebben Robert gevraagd zijn expertise in te zetten voor een eigen werkenbij website, waarbij we gebruiken kunnen maken van gespecialiseerde wervingscampagnes. Robert regelde alles na ons op professionele manier geïnterviewd te hebben. Het mooie resultaat is een prachtige, goed werkende website en campagnes waarmee wij onze vacatures binnen no-time kunnen invullen. Vrijwel alle sollicitanten hebben een passend profiel. Zonder de hoge w&s kosten hebben wij nu onze vacatures snel en met een goede kandidaat ingevuld! Robert werkt snel en duidelijk. Hij is goed bereikbaar en denkt enorm goed mee. Wij raden alle (technische) bedrijven een samenwerking met Robert aan om hun (online) recruitment op te zetten of een boost te geven. 

Annelie Bovendeur, HR Advisor | Hiab Benelux B.V.

Bekijk ook deze succescases

Ik heb toffe projecten gedaan bij onder andere AVR, 4PET Recycling, EWS, HIAB, Puur Opleiding & Automatisering en De Oliebron. Allemaal komt het op hetzelfde neer: de doelgroep bereiken én overtuigen met behulp van werken-bij sites, video, teksten en online recruitment marketing.