Stel je nou eens voor dat je € 243.000,- kunt besparen op recruitment, de juiste collega’s binnenhaalt én blije stakeholders hebt? Wat zou dat betekenen voor jouw organisatie?
Ik kwam in contact met Natalie Ligthart, destijds hr-manager van AVR. Ze vertelde me over haar ambitieuze plannen voor de werving en selectie bij AVR, met name op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Voorheen werd de werving geregeld via preferred suppliers, aangezien er niet veel vacatures waren. Deze aanpak voldeed echter niet meer omdat AVR dringend behoefte had aan veel nieuwe technici. Gezien mijn achtergrond in procestechniek en chemie, gecombineerd met mijn ervaring in online recruitment, was Natalie overtuigd. Ze bracht me aan boord als online recruitment specialist om operators, monteurs en andere technici te werven. Ik stelde een plan op, voerde veel gesprekken binnen de organisatie en boekte al snel resultaten.
Het tijdperk van simpelweg vacatures plaatsen en hopen op reacties was voorbij: er moest een andere aanpak komen. Om te begrijpen wie de ideale nieuwe collega zou zijn, verdiepte ik me in de doelgroep. Ik wist namelijk niet wat Cees de productiemanager precies zoekt in een kandidaat, of wat Bas de operator zo leuk vindt aan zijn werk. Terwijl Henriette van Communicatie zich bezighield met strategische arbeidsmarktcommunicatie, focuste ik mij voornamelijk op het bepalen van de Job Value Proposition. Gesprekken met medewerkers en data-analyse leverden hierbij veel waardevolle inzichten op!
We startten een omvangrijke campagne met een inbound recruitment pilot die een periode van vier maanden besloeg. Na deze periode evalueerden we de resultaten die ronduit indrukwekkend waren. Waar voorheen minimaal 70% van de aanwervingen via intermediairs verliep, is deze situatie nu volledig omgedraaid. Maar liefst 65% van de aannames kwam voort uit onze eigen marketingcampagnes. Referrals vormden 23% van de aannames, terwijl slechts 12% via intermediairs tot stand kwam. Deze verschuiving leidde tot een totale besparing van €243.000,-.
Sollicitaties
Nieuwe collega's
Bespaard
Robert is ervaringsdeskundige in onze targetgroep en daarmee weet hij als geen ander precies wat er nodig is om onze nieuwe collega’s te vinden: bij de latent werkzoekenden. Dit vereist vak- en marktkennis en daarin toont hij zich pro actief, kort op de bal en scherp op het proces.
Natalie Ligthart-Braber, Manager Human Resources | AVR
Ik heb toffe projecten gedaan bij onder andere AVR, 4PET Recycling, EWS, HIAB, Puur Opleiding & Automatisering en De Oliebron. Allemaal komt het op hetzelfde neer: de doelgroep bereiken én overtuigen met behulp van werken-bij sites, video, teksten en online recruitment marketing.